Toon Navigatie

Gewrichten & bewegen

1. Belang van sport

Veel mensen zijn geneigd om bij pijn hun lichaam rust te geven. Een logische reactie, net als even gaan liggen bij hoofdpijn.
Toch moet je bij gewrichtspijn juist datgene doen wat op het eerste zicht niet aantrekkelijk lijkt: bewegen!

… Maar waarom?
Lichaamsbeweging helpt om de pijnlijke gewrichten mobiel te houden en onderhoudt de spieren en pezen die deze gewrichten vormen.

Door het aangetaste gewricht te bewegen, versterk je de spieren rondom dat gewricht. En omdat sterkere spieren voor meer steun zorgen, heb je minder pijn. Bovendien helpt bewegen stijfheid te verminderen en af te vallen. Ook overgewicht verhoogt immers aanzienlijk het risico op gewrichtsaandoeningen. Het is dus van cruciaal belang om op een gematigde, regelmatige en progressieve manier aan lichaamsbeweging te doen, zelfs wanneer je gewrichten pijn doen.

… Mag ik dan ook aan rugby doen? 
Wanneer je al een gewrichtsaandoening hebt, kies je best niet voor een sport waarbij je bruusk je gewicht moet verleggen of waarbij je lichaam zwaar belast wordt. Gewrichtspijn betekent echter niet noodzakelijk dat je een fysieke activiteit die je vroeger beoefende, moet opgeven. Het is vooral belangrijk een sport te kiezen die bij je past en de intensiteit en de duur ervan aan te passen aan je huidige gezondheidstoestand. 
Sporten waarbij je gewrichten door zwaar belast worden: 
- Skiën
- Tennis
- Squash
- Voetbal
- Rugby
- Atletiek
- Worstelen
- Karate en judo
- …

… Maar wat dan wel? 
Eerst en vooral is het belangrijk een sport te kiezen waaraan je plezier beleeft.  Omdat regelmaat zo belangrijk is, moet je een activiteit kiezen die je op lange termijn kunt volhouden. Tenslotte is het belangrijk een sport te beoefenen die de kans op gewrichtspijn zo klein mogelijk maakt. 
Dit zijn enkele voorbeelden van sporten waarbij je gewrichten zich in hun nopjes zullen voelen:
- Yoga
- Aquagym
- Zwemmen
- Fietsen
- Wandelen
- Tai-chi
- Pilates
- …

… Moet ik een speciale, beschermende uitrusting kopen?
Afhankelijk van de sport die je beoefent, kan je je gewrichten beschermen tegen te intensieve schokken, trauma's en stoten. Bij sporten die geen bruuske inspanningen vereisen, zoals zwemmen of fietsen, hoef je geen speciale uitrusting te kopen. Bij het joggen is het beter op losse grond te lopen en goede schoenen te gebruiken. Het is ook belangrijk je schoenen regelmatig te vervangen. De zolen verliezen hun schokdempend vermogen immers na 1.500 afgelegde kilometers. Je kunt eventueel een knieband dragen om het gewricht te stabiliseren en u meer comfort te bieden. Maar opgelet: kniebanden bieden geen echte bescherming tegen trauma's.
 

2. Hoe kan ik blessures voorkomen?

Training
Goed begonnen is half gewonnen: daarom is het heel belangrijk je training met een goede warm-up te starten.  

Beweeg bijvoorbeeld vijf tot tien minuten op een rustige intensiteit waar je warm van wordt, gevolgd door verschillende losmaakoefeningen van de spieren. Een voorbeeld van een losmaakoefening is met de voet rondjes of andere figuren in de lucht draaien of met de hak rondjes draaien terwijl de tenen op de grond blijven staan. Doe deze oefeningen ongeveer 15 seconden per keer en herhaal dit twee- tot driemaal, draai rustige, gecontroleerde figuren.
Ook de eerder beschreven rekoefening past hier goed bij. Hierna kan het bewegen kort worden herhaald op een hogere tot maximale intensiteit.
Een goede trainingsopbouw is ook erg belangrijk om je gewrichten te sparen. Het is geen goed idee meteen al tot het uiterste van je krachten te gaan. Voer de intensiteit en de omvang van de trainingen geleidelijk op.
Een cooling-down is zalvend voor je gewrichten en kan bestaan uit enkele minuten rustig bewegen en wandelen.

Omgeving
Train zoveel mogelijk op een zachte en effen ondergrond. Wanneer je nog niet lijdt aan een gewrichtsaandoening, dan moet je de ondergrond zoveel mogelijk variëren tijdens je training. Variatie van ondergrond zorgt er namelijk voor dat je spieren en pezen zich goed ontwikkelen en zich beter kunnen aanpassen aan de omstandigheden.

Lichaamsgewicht
Sporters met een (te) hoog lichaamsgewicht, lopen een grotere kans op blessures.
Bij overgewicht helpt afvallen mee om overbelasting te voorkomen.